ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІТИКИ ВЛАСНОСТІ ТА КОНТРОЛЮ ЗА ОНЛАЙН-ПРАКТИКОЮ В УНІВЕРСИТЕТАХ
DOI:
https://doi.org/10.36742/2410-0919-2019-1-1Ключові слова:
інтелектуальна власність, авторське право, субліцензія, онлайн-курс, ліцензоване програмне забезпеченняАнотація
Вступ. З часу проголошення дотримання провідними університетами світу політики відкритого доступу до навчальних матеріалів ключовою проблемою в рамках наукового поля, котрий рік поспіль, залишається політика власності та контролю за онлайн-практикою в університетах. Саме тому, питання добросовісного використання навчальних матеріалів та інтелектуальної власності на вміст курсів стали предметом для обговорення.
Методи. У дослідженні використовувалися методи аналізу, синтезу, конкретизації, які дали змогу дослідити випадки, за яких університети можуть претендувати на право власності на навчальні матеріали своїх співробітників; метод абстракції – для розкриття особливостей співпраці університетів з онлайн-провайдерами; метод спостереження допоміг визначити умови використання відкритих ліцензованих ресурсів, таких як GNU Lesser General Public icense (LGPL) або Creative Commons (CC); логіко-графічної структуризації – використовувався для наочного представлення результатів; метод узагальнення – для формування висновків дослідження.
Результати. У роботі досліджено випадки за яких університети можуть претендувати на право власності на навчальні матеріали своїх співробітників, розкрито особливості співпраці університетів з онлайн-провайдерами та визначено умови використання відкритих ліцензованих ресурсів, таких як GNU Lesser General Public icense (LGPL) або Creative Commons (CC). Запропоновано модель, яка описує процес передачі й збереження авторських прав на інтелектуальну власність.
Перспективи подальших досліджень слід пов’язати з більш детальнішим вивченням питання, як масові відкриті онлайн-курси можуть загрожувати інтелектуальній власності професорів.
Посилання
Cheverie, J. (2013). MOOCs and Intellectual Property: Ownership and Use Rights. Еducause Review. https://er.educause.edu. Retrieved from: https://er.educause.edu/blogs/2013/4/moocs-and-intellectual-property-ownership-and-use-rights
Willumson, R. (2013). Do MOOCs create threats to professors’ intellectual property? EdDiveRoger. https://www.educationdive.com. Retrieved from: https://www.educationdive.com/news/do-moocs-create-threats-to-professors-intellectual-property/141333/
Nelson, C. (2013). MOOCs a threat to intellectual property – Professors. University World News, 15 June, 276. http://www.universityworldnews.com. URL: http://www.universityworldnews.com/ article.php?story=20130614162601619.
Gregory, T. (2014). Myers MOOCs Shake Up Intellectual Property Rights for Professors. Albany Government Law Review. https://aglr.wordpress.com. Retrieved from: https://aglr.wordpress.com/2014/11/09/moocs-shake-up-intellectual-property-rights-for-professors/
Gadd, E., & Weedon, R. (2017). Copyright ownership of e-learning and teaching materials: policy approaches taken by UK universities. Education and Information Technologies, 22 (6), 3231-3250.
Driha, О., & Zafrilla, V. (2018). Massive Open Online Courses and Intellectual Property Rights Issues. BizMOOC.
Kromrey, J., Barron, A., & Hogarty, K. (2007). Intellectual property and online courses: policies at major research universities. Quarterly Review of Distance Education, 8, 109–125.
Meloy, A. (2013). Legal Watch: Who Owns Your MOOCs? Updating Intellectual Property for the Modern Era. American Council on Education, 5. http://www.acenet.edu. Retrieved from: http://www.acenet.edu/the-presidency/columns-and-features/Pages/Legal-Watch-Who-Owns-Your-MOOCs.aspx/
Wahid, R., Sani, A., Mat, B., & Subhan, M. (2015). Sharing Works and Copyright Issues in Massive Open Online Courseware (MOOC). International journal for research in emerging science and technology, 2, 24–29.
Vollmer, Т. (2012). Keeping MOOCs Open. Creative Commons. https://creativecommons.org. Retrieved from: https://creativecommons.org/2012/11/01/keeping-moocs-open/
Megan W. Pierson, Robert R. Terrell & Madelyn F. Wessel (2013). Massive Open Online Courses (MOOCs): Intellectual Property and Related Issues, Nat’l Ass’n of Coll. and Univ. Attorneys, June 19, 1–2.
Peralta, C. (2012). Online Courses Raise Intellectual Property Concerns, The Stanford Daily, Nov. 1.
A Bill of Rights and Principles for Learning in the Digital Age. The chronicle of higher education (2013). January 23. https://www.chronicle.com. Retrieved from: https://www.chronicle.com/article/The-Document-A-Bill-of/136781
Cheverie, J. (2013). Copyright Challenges in a MOOC Environment. EDUCAUSE, 1–6.
Papadopoulou, M.D. (2010). Copyright Limitations and Exceptions in an E-Education Environment. European Journal of Law and Technology, 1, 2–33.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Економічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).