СУСПІЛЬНЕ ВИРОБНИЦТВО ТА ІНСТИТУЦІЙНИЙ МЕХАНІЗМ ФУНКЦІОНУВАННЯ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ
DOI:
https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-4-5Ключові слова:
суспільне виробництво, суспільні блага, бюджетні установи, інституційне середовище, трансакційні витрати, трансформаційні витрати, неформальні трансакціїАнотація
Вступ. Дослідження функціонування бюджетних установ, як виробників суспільних благ і послуг, потребує міждисциплінарного погляду із використанням інституційного та трансакційного аналізу, врахуванням підходів теорії суспільних фінансів, бюджетного обліку та публічного управління. Методи. Використано методи: наукової абстракції – при виділенні сутнісних рис діяльності бюджетних установ; порівняльний аналіз – при розмежуванні трансакційних і трансформаційних витрат; системний підхід – при врахуванні фінансових, інституційних, облікових та управлінських аспектів функціонування бюджетних установ у процесі суспільного виробництва. Результати. Наголошено на необхідності концептуального розмежування бюджетних установ за ознакою їх участі у суспільному виробництві на тих, які здійснюють безпосереднє постачання благ і послуг населенню й тих, які забезпечують функціонування бюджетних установ першого типу. У роботі розглянуто основні напрямки трансакцій бюджетних установ із приділенням уваги неформальним трансакціям і витратам, які вони можуть спричинювати. Зазначено, що загальна вартість продукції суспільного виробництва включає як трансформаційні витрати бюджетної установи – виробника, так і трансакційні витрати, які були здійснені на етапах до безпосередньої фази виробництва благ бюджетними організаціями. Ними є витрати на етапі суспільного вибору (проведення виборів, діяльності парламенту) та на стадії його подальшої реалізації (функціонування органів і суб’єктів фіскальної, казначейської системи, системи державних запозичень, публічних закупівель, які є трансакційними витратами відносно діяльності бюджетних організацій першої групи). Перспективи. На думку автора, фінансовий менеджмент у бюджетній сфері повинен бути націлений на оцінку та підвищення ефективності суспільного виробництва. Такий погляд доцільно розвивати у вітчизняних підручниках і навчальних програмах, оскільки сьогодні останні переважно обмежуються описом діючих процедур планування та виконання кошторисів, бюджетного фінансування, без аналізу його ролі у створенні вартості та корисності для населення.
Посилання
Non-market output. Glossary (statistics-explained). Eurostat. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Non-market_output.
Coase, R.H. (1937). The Nature of the Firm. Economica, 4 (November), 386–405. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x.
Nort, D. (2000). Instytutsii, instytutsiina zmina ta funktsionuvannia ekonomiky [Institutions, institutional change and economic performance]. (Trans). Kyiv: Osnovy.
Viliamson, O. (2001). Ekonomichni instytutsii kapitalizmu: Firmy, marketynh, ukladannia kontraktiv [Economic institutions of capitalism: Firms, marketing, contracting]. Kyiv: Artek.
Moore Mark H. (2012). Recognizing Public Value: Developing a Public Value Account and a Public Value Scorecard, August. Retrieved from http://publiccommons.ca/public/uploads/literature/Moore-9.4.12.pdf.
Demianyshyn, V.H. (2007). Biudzhetne finansuvannia ta yoho osoblyvosti v suchasnykh umovakh [Budget financing and its features in modern conditions]. Svit finansiv [World of Finance], 2 (11), 34–48. (in Ukr.).
Volokhova, I.S. (2013). Problemy finansuvannia suspilnykh blah za rakhunok koshtiv terytorialnykh biudzhetiv (na prykladi haluzi osvity) [Problems of financing public goods at the expense of territorial budgets (on the example of education)]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen [Bulletin of Socio-Economic Research], 2 (49), 20–27. (in Ukr.).
Dumikian, A.K. (2018). Instytutsiina transformatsiia modeli finansovoho zabezpechennia potochnoi diialnosti biudzhetnykh ustanov [Institutional transformation of the model of financial support of current activity of budgetary institutions]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State], 2, 119–123. (in Ukr.).
Tsiatkovska, O. (2017). Osoblyvosti obliku dokhodiv i vytrat subiektamy derzhavnoho sektoru vidpovidno do NP (S) BODS [Features of accounting for income and expenses by public sector entities]. Instytut bukhhalterskoho obliku, kontrol ta analiz v umovakh hlobalizatsii: mizhnar. nauk. zhurn. [Institute of Accounting, Control and Analysis in the context of globalization: International Science Magazine], 3-4, 72-79. Retrieved from http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/28905. (in Ukr.).
Derlytsia, A.Yu. (2020). Instytutsiine seredovyshche suspilnykh finansiv [Institutional environment of public finance]. Innovatsiina ekonomika [Innovative Economy], 7-8 [85], 133–138. Retrieved from http://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/692/761. (in Ukr.).
Lytvynenko, V.S., & Tolstonoh, V.V. (2015). Oblikovo-kontrolne zabezpechennia upravlinnia vytratamy: instytutsionalnyi pidkhid: monohrafiia [Accounting and control cost management: an institutional approach: a monograph]. Kyiv: Fitosotsiotsentr.
Government Finance Statistics Manual 2014. (2014). International Monetary Fund. Retrieved from https://www.imf.org/external/Pubs/FT/GFS/Manual/2014/gfsfinal.pdf.
Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori 135 «Vytraty». Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 18.05.2012. № 568. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0903-12.
Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori 121 «Osnovni zasoby». Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 12.10.2010. № 1202. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10#Text.
Public Sector Management Program. Unit Four Managing Down: Operational Management in the Public Sector. Retrieved from http://cdn.nsw.ipaa.org.au/docs/PSMP/U4%20Topic%201.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).