ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ РИНКУ ОНЛАЙН-ОСВІТИ У СВІТІ ТА В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Ольга Мельникова Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна
  • Юлія Олійник Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-3-2

Ключові слова:

онлайн-освіта, електронне навчання, масові відкриті онлайн курси (МООС), освітні онлайн-послуги, освітні платформи

Анотація

Вступ. Сучасний ринок онлайн-освіти стрімко розвивається. Це пояснюється декількома аспектами: зростаючою кількістю активних користувачів інтернету та доступністю портативних пристроїв; пандемією COVID-19, що призвела до переведення навчання у дистанційну форму; зростанням загальних доходів учасників ринку та соціально-економічним розвитком сучасних країн, орієнтованих на економіку знань. Тому для підвищення ефективності подальшого розвитку цього ринку актуальним є дослідження особливостей функціонування основних елементів світового ринку онлайн-освіти та розкриття потенціалу його реалізації на національному рівні.
Методи. Дослідження побудоване на використанні діалектичного методу пізнання економічних процесів, наукових розробок і публікацій з питань формування й розвитку ринку інтернет-освіти у світі та Україні. У статті застосовано методи наукового абстрагування, аналізу і синтезу, узагальнення, структурно-функціонального, емпірико-статистичного та порівняльного аналізу тощо.
Результати. У ході дослідження було визначено сутність онлайн-навчання; розкрито особливості функціонування ринку онлайн-освіти; відзначено певні недоліки електронного навчання; проаналізовано попит на онлайн-освіту за контентом та за структурою споживачів, встановлено, що у світі більше половини усіх освітніх онлайн-послуг надається академічному сектору за напрямами, які найпростіше монетизувати – бізнес та технології; охарактеризовано світовий ринок онлайн-освіти за регіональною ознакою і проаналізовано динаміку його розвитку; розкрито особливості діяльності основних провайдерів онлайн освітніх курсів на світовому та українському ринках.
Перспективи. Перспективними напрямами дослідження ринку онлайн-освіти, які сприятимуть підвищенню ефективності його функціонування, є залучення фізичних та юридичних осіб до отримання онлайн освітніх послуг працівниками як засобу зростання продуктивності праці установ, орієнтація на розвиток адаптивної й мікроосвіти, модульність і багатоканальність інтернет-освіти, гейміфікація електронного навчання та державна підтримка ринку онлайн-освіти.

Біографії авторів

Ольга Мельникова, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

канд. пед. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії, фінансів і обліку

Юлія Олійник, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

канд. пед. н., доцент кафедри економічної теорії, фінансів і обліку

Посилання

VUM online: Persha v Ukraini dystancijna platforma gromadjanskoi osvity. Retrieved from https://vumonline.ua/

Internet-obrazovanie: status, problemy, tendencii i posledstviya dlja vsego mira. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/ 10.1080/ 1097198X.2018.1542262.

Melkov, Ju. Cyfrovoe obrazovanie: kuda pojti uchytsja v internete?. Retrieved from https://itc.ua/articles/czifrovoe-obrazovanie-kuda-pojti-uchitsya-v-internete/

Nozdrina L. (2016). Pidhody do stvorennja MOOC (dosvid LKA). [Approaches to the creation of MOOCs (experience of LCA)] Informacijni tehnologii v osviti [Information Technology in Education], 2 (27), 81–99.

Pronyknennja internetu v Ukraini. Retrieved from https://inau.ua/sites/default/files/file/1910/dani_ustanovchyh_doslidzhen_iii_kvartal_2019_roku.pdf

Rynok onlajn osvity v Ukraini - analitychnyj ogljad. Retrieved from https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/rynok-onlajn-obrazovaniya-v-ukraine-analiticheskij-obzor.

Sajt osvitnoi platformy Prometheus. Retrieved from https://prometheus.org.ua.

Samojlenko, O. (2019). MOOC-platformy jak instrument informal'noi' osvity doroslyh. [MOOC platforms as a tool for informal adult education]. Pedagogichni nauky: teorija, istorija, innovacijni tehnologii [Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies], 4 (88), 103–116.

Sichkarenko, K. (2018). Rozvytok cyfrovyh osvitnih platform ta poshyrennja cyfrovyh kompetencij v osviti [Development of digital educational platforms and dissemination of digital competencies in education]. Efektyvna ekonomika [Efficient Economy], 12. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/12_2018/117.pdf.

Cordiner S. Is The Passive Income Of Online Courses As High As Everyone Says It is? Retrieved from https://elearningindustry.com/passive-income-of-online-courses-high-everyone-says.

Dhawal Shah. By The Numbers: MOOCs in 2019. Retrieved from https://www.classcentral.com/report/mooc-stats-2019/

Global Online Education Market (2018-2023) by Type, Technology, Vendor and End-User. Retrieved from https://www.businesswire.com/news/home/ 20180226006458 /en/ Global-Online-Education-Market-2018-2023-Type-Technology 2

Make Money Creating An Online Education Site. Retrieved from https://realpassiveincomeideas.com/make-money-online-education-site/

Research report by Global Market Insights, Inc. Retrieved from https://www.gminsights.com/pressrelease/elearning-market

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-22

Як цитувати

Мельникова, О., & Олійник, Ю. (2021). ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ РИНКУ ОНЛАЙН-ОСВІТИ У СВІТІ ТА В УКРАЇНІ. Економічний дискурс, (3), 16–27. https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-3-2

Номер

Розділ

Статті