ФОРМУВАННЯ ТА ОБЛІК МАРКЕТИНГОВИХ ВИТРАТ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.36742/2410-0919-2022-1-6Ключові слова:
маркетинг, маркетингова діяльність, маркетингові витрати, витрати на маркетинг, витрати на збутАнотація
Вступ. Маркетингові витрати займають значну частку в маркетинговій діяльності підприємства. Нажаль, практика свідчить, що існуюча система обліку маркетингових витрат не надає достеменної інформації про них, що впливає на ведення ефективної маркетингової політики.
Методи. Методологічною базою даного дослідження стали постулати теорії системного розв’язання проблем формування та функціонування системи бухгалтерського обліку на підприємствах, а також загальнонаукові методи наукового пошуку, а саме: аналіз, синтез, індукція, дедукція, конкретизація, абстрагування, історичного й логічного дослідження, узагальнення, порівняння тощо.
Результати. Розглянуті методичні підходи щодо сутності поняття «маркетингові витрати», класифікації даних витрат, особливостей організації їх обліку. Визначено, що витрати на маркетингову діяльність підприємства в економічній літературі трактуються по-різному: «маркетингові витрати», «витрати на маркетинг», «маркетингові та торгові витрати», «витрати на маркетингову діяльність», «витрати на маркетингові заходи», «інвестиції в маркетинг», «витрати на маркетинг підприємства», «маркетингові і збутові витрати», «трансакційні затрати» тощо. Розглянуті різні підходи щодо класифікації цих витрат. Вони характеризуються фрагментнісю, тобто, переважно, деякі вчені виділяють лише певні види маркетингових витрат за певними ознаками. Визначено, що для обліку маркетингових витрат у складі синтетичного обліку доцільно відкрити рахунок 93 «Маркетингові і збутові витрати» та субрахунки до нього.
Перспективи. Запропонований в статті методичний підхід щодо відображення в обліку маркетингових витрат та витрат на збут сприятиме накопиченню достатньої інформації щодо обліку цих витрат як основи для прийняття ефективних рішень в ході управління маркетинговою діяльністю. В перспективі планується дослідити особливості документального оформлення маркетингових послуг, здійснення податкового обліку витрат на маркетингові заходи, організацію та методику їх аудиту.
Посилання
Iereshko, A.I., & Sotnikov, Yu.M. (2017). Stanovlennia teorii marketynhovykh doslidzhen v umovakh informatsiino-tekhnolohichnoi revoliutsii [Formation of the theory of marketing research in the information technology revolution]. Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii: KhKhIV Mizhnarodnа nauk.-prakt. internet-konf. Pereiaslav-Khmelnytskyi, 24, 85–97. Retrieved from http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9435.
Antoniuk, A.A. (2007). Analiz pidkhodiv do vyznachennia suti ta zmistu marketynhovykh vytrat pidpryiemstva. Retrieved from http://www.rusnauka.com/ 4._SVMN_2007/Economics/30.doc.
Hurina, N.V. (2014). Oblik ta analiz vytrat i dokhodiv pidpryiemstv: teoriia ta metodyka. Unpublished doctoral dissertation. National Academy of Statistics, Accounting and Auditing. Kyiv.
Best, R. (2008). Marketynh ot potrebytelia [Consumer marketing]. (Trans). Moskow.
Khriapina, I.S. (2006). Klasyfikatsiia vytrat na marketynhovi komunikatsii pidpryiemstv-vyrobnykiv spozhyvchykh tovariv [Classification of costs for marketing communications of consumer goods enterprises]. Ekonomika rozvytku [Development Еconomics], 4 (40), 75. [in Ukr.].
Hoferber, Yu.V. (2012). Vyznannia i otsinka marketynhovykh vytrat [Recognition and measurement of marketing costs]. Ekonomichni nauky. Cer.: Oblik i finansy [Economic Sciences], 9 (1). 262–269. [in Ukr.].
Bahyev, H.L., Tarasevych, V.M., & Ann X. (2001). Marketinh: uchebnik dlia vuzov [Marketing: a textbook for universities]. Moscow: ZAO «Izd-vo «Ekonomika».
Kiselev, V. Skolko tratit na marketinh i reklamu. Retrieved from: http://www.sgqconsulting.ru/skolko-stoitmarkeing.htm.
Prytychenko, T.I., & Rudenko, Yu.V. (2013). Pidkhody do vyznachennia vytrat na marketynh [Approaches to determining marketing costs]. Udoskonalennia mekhanizmiv rehuliuvannia finansovoi systemy: XXVII Mizhnarodnа nauk.-prakt. konf. dlia studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh. Kyiv : Analytical Center «New Economy», 54-58.
Karpenko, Ye.A., & Danilenko A.V. (2021). Sut ta klasyfikatsiia marketynhovykh vytrat dlia tsilei obliku ta upravlinnia [The essence and classification of marketing costs for accounting and management purposes]. Suchasni tendentsii rozvytku ekonomiky, finansiv ta upravlinnia: novi mozhlyvosti, problemy, perspektyvy: Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kyiv: KUBH, 106-108.
Protopopenko, H.O. (2005). Vytraty na marketynh i zbut: problemy rozmezhuvannia ta obliku [Marketing and marketing costs: problems of differentiation and accounting]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu [Scientific Works of Kirovograd National Technical University], 7, 409-413. [in Ukr.].
Mavrina, A.O. (2009). Poniattia i predmetnyi diapazon vytrat na marketynh. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchnu_ekon/2009_5_3/091-095.pd.
Herasymchuk, V.H. (1994). Marketynh: teoriia i praktyka: navch. posibnyk [Marketing: theory and practice: textbook]. Kyiv: Vyshcha shkola.
Oklander, M.A. (2002). Problemy formuvannia marketynhovoi systemy krainy: monohrafiia [Problems of formation of the marketing system of the country: monograph]. Kyiv : Naukova dumka.
Yushchak, Zh.M. (2013). Marketynhovi vytraty ta yikh vydy [Marketing costs and their types]. Visnyk ZhDTU: Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia [Bulletin of ZhSTU: Economics, Management and Administration], 1 (63), 210–213. Retrieved from https://doi.org/10.26642/jen-2013-1(63)-210-213. [in Ukr.].
Hurina, N., & Tomsha, A. (2021). Formuvannia marketynhovykh vytrat na pidpryiemstvi: bukhhalterskyi ta podatkovyi oblik [Formation of marketing costs at the enterprise: accounting and tax accounting]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society], 24, Retrieved from https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-38. [in Ukr.].
Pravdiuk, N.L. (2019). Oblikove zabezpechennia upravlinnia marketynhovoyu stratehiieyu pidpryiemstva [Accounting support for marketing strategy management of the enterprise]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky [Economy. Finances. Management: Current Issues of Science and Practice], 2, 100–115. [in Ukr.].
Biloshkurska, N.V. (2014). Do pytannia obliku marketynhovykh vytrat pidpryiemstva [On the issue of accounting for marketing costs of the enterprise]. Perspektywiczne opracowania są nauką i technikami – 2014: Międzynarodowa nauk.-prakt. konf. Przemyśl: Nauka i studia, 98-99.
Havryshko, N.V. (2001). Oblik i analiz marketynhovoi ta zbutovoi diialnosti: upravlinskyi aspekt. Candidate's thesis. Ternopil.
Nechai, N.M. (2003). Oblik ta kontrol nevyrobnychykh vytrat (na prykladi mashynobudivnykh pidpryiemstv). Candidate's thesis. Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi un-t. Kyiv.
Bezverkhyi, K.V. (2013). Nepriami vytraty v systemi upravlinnia promyslovykh pidpryiemstv: oblikovo-kontrolnyi aspekt: monohrafiia [Indirect costs in the management system of industrial enterprises: accounting and control aspect: monograph]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.
Polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16 «Vytraty»: Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 31.12.1999 r. №318. Retrieved from: http:// zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0027-00 [in Ukr.].
Banasko, T.M. (2015). Problemni pytannia bukhhalterskoho obliku marketynhovykh vytrat [Problematic issues of accounting for marketing expenses]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia «Ekonomika i menedzhment» [Scientific Bulletin of the International Humanities University. Economics and Management Series], 12, 239–242. Retrieved from: http://www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2015/12-2015/55.pdf.
Mulyk, T.O., & Mulyk, Ya.I. (2018). Orhanizatsiia obliku ta audytu vytrat na zbut pidpryiemstva: stan ta napriamy vdoskonalennia [Organization of accounting and audit of sales costs of the enterprise: the state and areas of improvement]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky [Global and National Economic Problems], 22, 965–971. [in Ukr.].
Vytraty na marketynh: bukhhalterskyi ta podatkovyi oblik [Marketing costs: accounting and tax accounting]. Visnyk: ofitsiino pro podatky [Bulletin: Officially about Taxes]. Retrieved from: http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/3306.
NP(S)BO 1 «Pro zatverdzhennia Natsionalnoho polozhennia (standartu) bukhhalterskoho obliku 1 «Zahalni vymohy do finansovoi zvitnosti» : Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 07.02.2013 № 73. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#Text.
Podatkovyi kodeks Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 02.12.2010. № 2755-XI. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).