ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНИМ РОЗВИТКОМ НАЦІОНАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ ТА ЇЇ ГРОМАД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.36742/2410-0919-2024-2-5

Ключові слова:

цифровізація, публічні послуги, електронні публічні послуги, цифрові публічні послуги, інклюзивний підхід, інклюзивний розвиток, сталий розвиток, якість публічних послуг, доступність публічних послуг

Анотація

Вступ. Створення безпечного та комфортного середовища життєдіяльності є важливим вектором стратегічного управління розвитком національної економіки на різних рівнях її функціонування: від макроекономічного до рівня окремих громад. Його можна забезпечити шляхом розвитку людського потенціалу, створення безбар’єрного середовища,  забезпечення розвитку соціальної інфраструктури та ЖКГ, підтримки екологічних проєктів, забезпечення доступу до якісних публічних послуг.

В сучасних умовах різні категорії населення, зокрема люди з інвалідністю, ветерани війни, люди похилого віку, вагітні жінки, батьки з малолітніми дітьми, багатодітні родини, малозабезпечені, жителі віддалених місцевостей та прифронтових територій, внутрішньо-переміщені особи, громадяни, які виїхали в інші країни, тікаючи від війни, люди із ненормованим графіком роботи, не можуть в повній мірі отримати якісні публічні послуги.

Методи. Теоретичною та методологічною основою статті є фундаментальні положення сучасної економічної науки, праці вітчизняних та зарубіжних вчених та практиків. У процесі дослідження використовувались такі методи, як: системний, структурний та функціональний аналіз.

Результати. Проаналізовано місце України в рейтингу країн за індексом розвитку електронного уряду (ІРЕУ) та його субіндексами: індексом онлайн-послуг, індексом телекомунікаційної інфраструктури та індексом людського капіталу. Досліджено рівень використання електронних публічних послуг серед всього населення та серед найбільш вразливих його категорій, таких як: люди з інвалідністю, самотні батьки, внутрішньо-переміщені особи, ветерани, батьки дітей з інвалідністю, люди похилого віку. Ідентифіковано загальні проблеми розвитку сфери електронних публічних послуг та проблеми, актуальні для вразливих категорій населення.

Перспективи. Практичні рекомендації для сфери цифровізації публічних послуг як інструменту стратегічного управління інклюзивним розвитком сприятимуть підвищенню ефективності технологічних, так і соціально-економічних аспектів. Усе це дасть змогу розробити ефективні механізми впровадження електронного врядування, сприятиме підвищенню конкурентоспроможності національної економіки та забезпеченню сталого розвитку громад.

Посилання

Poroshenko, M.A. (2019). Inkliuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk [Inclusive education: a textbook]. Kyiv: LLC «Agency «Ukraine».

Zhukovska, A. (2020). Determinanty inkliuzyvnoho rozvytku munitsypalnykh utvoren [Determinants of the inclusive development of municipal formations]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy [Regional Aspects of the Development of Productive Forces of Ukraine], 25, 42-48. [in Ukr.].

Ahmed, N. (2017). Inclusive Governance in South Asia: Parliament, Judiciary and Civil Service. Publisher: ‎Palgrave Macmillan.

Rice, M. F. (2015). Diversity and Public Administration: Theory, Issues, and Perspectives. Publisher: ‎Routledge; 2nd edition.

Hissa, R. (2023). Inclusive Public Policies.

Grоnlund, A., Albinsson, L., Kauranne, T., Hartkamp, F., Forsgren, O., & Kritzenberger, H. (2000). Managing Electronic Services: A Public Sector Perspective (Practitioner Series). Publisher: ‎Springer; 2000th edition.

Milakovich, M. E. (2021). Digital Governance: Applying Advanced Technologies to Improve Public Service. Publisher: ‎Routledge; 2nd edition.

Jarke, J. (2021). Co-creating Digital Public Services for an Ageing Society: Evidence for User-centric Design (Public Administration and Information Technology Book 6). Publisher: ‎Springer.

Larsson, A., & Teigland R. (2019). Digital Transformation and Public Services: Societal Impacts in Sweden and Beyond (Routledge Studies in the European Economy). Publisher: ‎Routledge.

Motoya, T. (2024). Digital Public Infrastructure: Lessons for the Japanese Government Sector-1.0: Learning from India’s Experience.

Stewart-Weeks, M. & Cooper S. (2019). Are We There Yet?: The Digital Transformation of Government and the Public Service in Australia. Publisher: ‎Public Purpose.

Chen, Y.-Ch. (2017). Managing Digital Governance (ASPA Series in Public Administration and Public Policy). Publisher: ‎Routledge.

Kuzhda, T., Lutsykiv, I., & Hevko, V. (2021). Teoretychni ta pravovi zasady orhanizatsii nadannia publichnykh elektronnykh posluh [Theoretical and legal principles of organizing the provision of public electronic services]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-economic Problems and the State], 2 (25), 374-384. [in Ukr.].

Opar, N. V. (2021). Teoretychni osnovy nadannia elektronnykh posluh v Ukraini [Theoretical foundations of electronic services in Ukraine]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Public administration: improvement and development], 6. [in Ukr.]. Retrieved from https://doi.org/10.32702/2307-2156-2021.6.33.

Brechko, O. V. (2024). Vplyv tsyfrovykh transformatsii na sferu publichnykh posluh [The impact of digital transformations on the sphere of public services]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of Khmelnytsky National University], 1 (326), 199-207. [in Ukr.]. Retrieved from https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-33.

Khliborob, N. (2021). Tsyfrova transformatsiia publichnykh posluh: pravove rehuliuvannia v konteksti yevropeiskykh pryntsypiv [Digital transformation of public services: legal regulation in the context of European principles]. Administratyvne pravo i protses [Administrative Law and Process], 1 (32), 28-40. [in Ukr.].

Siedov, H. I. (2023). Rozvytok mekhanizmiv transformatsii systemy nadannia administratyvnykh posluh v umovakh tsyfrovizatsii [Development of mechanisms for transforming the system of providing administrative services in the context of digitalization]. Publichne uriaduvannia [Public Governance], 1 (34), 41-48. [in Ukr.].

Krakovska, A., & Babyk, M. (2022). Tsyfrovizatsiia administratyvnykh posluh v Ukraini: problemy ta perspektyvy rozvytku [Digitalization of administrative services in Ukraine: problems and prospects for development]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University], 70, 329-334. [in Ukr.].

Sereda, V. V., & Yesimov, S. S. (2024). Klasyfikatsiia tsyfrovykh platform dlia nadannia publichnykh posluh [Classification of digital platforms for providing public services]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs], 2, 58-65. [in Ukr.].

Yesimov, S. S. (2024). Tsyfrovi platformy u konteksti nadannia publichnykh posluh [Digital platforms in the context of public service provision]. Elektronne naukove vydannia «Analitychno-porivnialne pravoznavstvo» [Electronic Scientific Publication «Analytical and Comparative Law»], 4. [in Ukr.]. Retrieved from https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.56.

Redziuk, V., & Darmostuk, D. (2024). Tsyfrovi platformy dlia nadannia derzhavnykh posluh: dosvid ukrainy ta svitu [Digital platforms for providing public services: experience of Ukraine and the world]. Publichne upravlinnia: kontseptsii, paradyhma, rozvytok, udoskonalennia [Public administration: Concepts, Paradigm, Development, Improvement], 9, 168-175. [in Ukr.].

UE E-Government Knowledgebase. Ukraine. (2024). Retrieved from https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Country-Information/id/180-Ukraine/dataYear/2024

Polozhennia pro Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pitannya-ministerstva-cifrovoyi-t180919.

Tsili Ministerstva tsyfrovoi transformatsii Ukrainy do 2024 roku. Retrieved from https://thedigital.gov.ua/ministry.

Dumky i pohliady naselennia Ukrainy shchodo derzhavnykh elektronnykh posluh: analitychnyi zvit. (2024). Kyiv. Retrieved from https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/analitychnyy-zvit-dumky-i-pohlyady-naselennya-ukrayiny-shchodo-derzhavnykh-elektronnykh-posluh-u-2023-rotsi

Iedynyi derzhavnyi veb-portal elektronnykh posluh «Diia». Retrieved from https://se.diia.gov.ua/unified-state-web-portal-of-electronic-services-diia.

Kilkist korystuvachiv «Dii» vzhe perevyshchyla 20,5 miliona. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3880141-kilkist-koristuvaciv-dii-vze-perevisila-205-miljona.html.

Zhukovska, A. I. (2008). Shliakhy pidvyshchennia yakosti administratyvnykh posluh orhaniv vykonavchoi vlady [Ways to improve the quality of administrative services of executive authorities]. Ekonomichnyi prostir [Economic Space], 19, 82-91. Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/24640/1/шляхи підвищення якості адміністративних послуг органів виконавчої влади.pdf. [in Ukr.].

Zheliuk, T. L. (2006). Orhanizatsiino-pravovi osnovy nadannia administratyvnykh posluh orhaniv vykonavchoi vlady z vykorystannia informatsiinoi systemy «Elektronnyi uriad» [Organizational and legal foundations of the provision of administrative services by executive authorities using the information system «Electronic Government»]. Nauka moloda [Nauka Moloda], 6, 135-139. [in Ukr.]. Retrieved from http://scholar.google.com/scholar?cluster=13972311903273102361&hl=en&oi=scholarr

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Жуковська, А., & Желюк, Т. (2024). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНИМ РОЗВИТКОМ НАЦІОНАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ ТА ЇЇ ГРОМАД. Економічний дискурс, (3-4), 49–65. https://doi.org/10.36742/2410-0919-2024-2-5

Номер

Розділ

Статті