ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСІВ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.36742/2410-0919-2025-1-6Ключові слова:
публічні фінанси, цифрова трансформація, блокчейн, смарт-контракти, ProZorro, OpenBudget, GovChainАнотація
Вступ. У сучасних умовах цифрової трансформації суспільства зростає потреба в переосмисленні ролі публічних фінансів як інструменту не лише фіскального регулювання, а й стратегічного розвитку. Традиційні моделі бюджетного адміністрування виявляються недостатніми для забезпечення прозорості, підзвітності та ефективності в управлінні державними ресурсами. Водночас стрімкий розвиток цифрових технологій – зокрема блокчейну, великих даних та штучного інтелекту – відкриває нові можливості для модернізації фінансової системи. У цьому контексті дослідження цифрової трансформації публічних фінансів є надзвичайно актуальним, оскільки воно відповідає викликам інноваційної економіки та потребам підвищення довіри до державного управління.
Методи. Методологічною основою дослідження є поєднання системного та структурно-функціонального підходів, типологічного аналізу, кейс-методу й методів візуалізації. Емпіричну базу становлять приклади впровадження цифрових платформ у публічних фінансах України, Грузії, країн Балтії та Канади. Хронологічні межі дослідження охоплюють 2015-2024 рр. Джерельну основу сформовано на основі даних відкритих бюджетних порталів, нормативно-правових актів і міжнародних звітів (IMF, World Bank, OECD).
Результати. Представлено класифікацію цифрових рішень на чотири покоління: від порталів відкритих даних до блокчейн-платформ зі смарт-контрактами. Проведено порівняльний аналіз функціоналу, юридичної інтегрованості та масштабованості платформ OpenBudget, ProZorro та GovChain.
Перспективи. Отримані результати можуть бути використані як аналітична та методологічна база для подальших досліджень у сфері цифрового проєктування бюджетних екосистем, а також для розробки нормативних підходів до інтеграції децентралізованих технологій у публічне фінансове управління.
Посилання
Gupta, S., Keen, M., Shah, A., & Verdier, G. (2017). Digital revolutions in public finance. International Monetary Fund. Retrieved from https://www.imf.org/en/Publications/Books/Issues/2018/04/02/Digital-Revolutions-in-Public-Finance44925.
Olaru, M., Bădîrcea, R. M., Zaharia, A. L., Firu, A. M., & Nicola, B. (2024). Digitalization in public finance: A bibliometric analysis. Finanțe – Provocările Viitorului, 1 (26), 96–108. Retrieved from https://feaa.ucv.ro/finance/fisiere/revista/92503420307_Olaru_Badircea_Zaharia_Firu_Nicola.pdf.
Rot, A., Sobińska, M., Hernes, M., & Franczyk, B. (2020). Digital transformation of public administration through blockchain technology. Towards Industry 4.0—Current challenges in information systems. Studies in Computational Intelligence, Cham (Switzerland): Springer, 887, 111–126. Retrieved from https://doi.org/10.1007/978-3-030-40417-8_7.
Krynytsia, S.O. (2023). Suchasni trendy rozvytku tsyfrovykh tekhnolohii ta yikh vplyv na publichni finansy [Modern trends in the development of digital technologies and their impact on public finance]. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho podatkovoho universytetu [Collected Scientific Papers of the State Tax University], 2, 82–120. [in Ukr.]. Retrieved from https://doi.org/10.33244/2617-5940.2.2023.82-120.
Krynytsia, S.O. (2024). Stratehii tsyfrovizatsii systemy upravlinnia publichnymy finansamy v Ukraini: analiz ta perspektyvy [Strategies for digitalization of public finance management in Ukraine: Analysis and prospects]. Oblik ta finansy [Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. Accounting and Finance], 6, 307–321. [in Ukr.].
Krynytsia, S.O. (2024). Poniattia ta sutnist tsyfrovoi transformatsii u publichnykh finansakh [The concept and essence of digital transformation in public finance]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu [Scientific Bulletin of Odesa National Economic University], 3–4 (316–317), 63–70. [in Ukr.]. Retrieved from http://n-visnik.oneu.edu.ua/collections/2024/316-317/pdf/63-70.pdf.
Krynytsia, S.O. (2024). Tsyfrovi dyvidendy didzhytalizatsii systemy upravlinnia publichnymy finansamy [Digital dividends of public finance management digitalization]. Prychornomorski ekonomichni studii [Black Sea Economic Studies], 88, 51–58. [in Ukr.]. Retrieved from http://bses.in.ua/journals/2024/88_2024/10.pdf.
Honcharuk, Y.M., Zhuk, I.I., Semeniv, L.V., & Osadchuk, M.M. (2024). Use of financial technologies in state management of cash flows and budgetary policy of Ukraine. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava [Scientific Notes of Lviv University of Business and Law], 44, 45–55. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1524.
Barych-Tinovska, L.P., & Durman, O.L. (2024). Suchasni tsyfrovi instrumenty pidvyshchennia prozorosti ta efektyvnosti vykorystannia publichnykh koshtiv [Modern digital tools for increasing transparency and efficiency in the use of public funds]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Publichne upravlinnia ta administruvannia [Tavriya Scientific Bulletin. Series: Public Administration and Administration], 3, 14–22. [in Ukr.].
Iedynyi vebportal vykorystannia publichnykh koshtiv. Ofitsiinyi veb-portal. Retrieved from https://spending.gov.ua/new/about-portal.
World Bank. (2021). GovTech case studies: Georgia – Promoting digital transformation through GovTech. Washington, D.C.: World Bank Group. Retrieved from https://thedocs.worldbank.org/en/doc/bd555a478d4a4a63acc0739084838b20-0350062022/original/GovTech-Case-Studies-Georgia-Promoting-Digital-Transformation-through-GovTech.pdf.
World Economic Forum. (2020). Exploring blockchain technology for government transparency: Blockchain-based public procurement to reduce corruption. Geneva: WEF. Retrieved from https://www3.weforum.org/docs/WEF_Blockchain_Government_Transparency_Report.pdf.
Edelmann, N., Haug, N., & Mergel, I. (2023). Digital transformation in the public sector. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/368632698.
United Nations Development Programme. (2022). Digital strategy 2022–2025. New York: UNDP. Retrieved from https://digitalstrategy.undp.org/
Organization for Economic Co-operation and Development. (2022). OECD digital government studies: The path to becoming a data-driven public sector. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/governance/digital-government.
United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2024). United Nations e-government survey 2024: Accelerating digital transformation for sustainable development. New York: UN. Retrieved from https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2024-10/Addendum%20on%20AI%20and%20Digital%20Government%20%20E-Government%20Survey%202024.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).