INTERFACES BETWEEN SOCIAL ENTREPRENEURSHIP INITIATIVES, SOCIAL ENTERPRISES AND SOCIAL BUSINESS
Ключові слова:
social entrepreneurship initiatives, social enterprises, social business, social entrepreneurship, social entrepreneurАнотація
Introduction. Taking into consideration the fact that social entrepreneurship is a new phenomenon, it should be distinguished from other forms, and other phenomena. It is considered to be a challenging topic. Purpose. The author examines the interfaces between social entrepreneurship initiatives, social enterprises and social business. Methods. The investigation is based, first of all, on the analysis of recent researches and publications and, second of all, on several interviews with selected social entrepreneurship experts in Lithuania. The definition of social entrepreneurship and its interpretation in Lithuania, the content of corporate social responsibility and social enterprise were found. Results. The theoretical and practical study demonstrated that some authors distinguish social entrepreneurship from social enterprises, while other scientists explain the differences between social enterprises and social business. Empirical research showed that experts explain social enterprises as a certain part, a legal form of social entrepreneurship. The study revealed that social entrepreneurship might be implemented in other forms of social entrepreneurship initiatives. Discussion. Practical and theoretical analyses of social entrepreneurship confirmed that there is no common understanding of different phenomena: social entrepreneurship initiatives, social enterprises and social business. The study demonstrated the need for future research. It can be assumed that these phenomena share the same attributes and could be used in future study as analogues.Посилання
Dees, J. G. (1998). The meaning of social entrepreneurship.
Dees, J. G. (2007). Taking social entrepreneurship seriously. Society, 44(3), 24-31.
IESEC (2010). Conference „Challenge: social entrepreneurship“. Available on the Internet: http://www.aiesec.lt/lt/ism/konkursas.
Institute for SME Research and TSE Entre, Turku School of Economics (2007). Study on Practices and Policies in the Social Enterprise Sector in Europe Final Report. http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/_getdocument.cfm?doc_id=3408.
Kathy O. Brozek (2008). Exploring the Continuum of Social and Financial Returns: When Does a Nonprofit Become a Social Enterprise?. Community Development Investment Review. 7-17.
Luke, B., & Chu, V. (2013). Social enterprise versus social entrepreneurship: An examination of the ‘why’and ‘how’in pursuing social change. International Small Business Journal, 0266242612462598.
Maniokas, K. (2014) Social entrepreneurship perspectives in Lithuania. Available on the Internet: https://www.google.lt/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url= http%3A%2F%2Fwww.esrinka.lt%2Fesrinka%2Fdownload%2F181%2Fsocialinio_%2520verslo_%2520pletros _perspektyvos_%2520Lietuvoje.pdf&ei=ziEQVa2dAcHhaqSSgoAK&usg=AFQjCNEkiLV7H3Oq8OZok2hSzfAuJSvXQ& sig2=z86w-XID9J5ijuh5nctM1Q.
Roger, L. Martin & Sally Osberg (2010). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review, 28-39.
Šalkauskas, Š., & Dzemyda, I. (2015). Social business model.
Tukamushaba, E., Orobia, L., & George, B. (2011). Development of a conceptual model to understand international social entrepreneurship and its application in the Ugandan context. Journal Of International Entrepreneurship, 9(4), 282-298. doi:10.1007/s10843-011-0079-9.
Yunus, Muhammad (2008). Creating a World Without Poverty: Social Business and the Future of Capitalism. Global Urban Development Magazine 4 (2), 16–41.
Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of business venturing, 24(5), 519- 532.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Економічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).