MARKET MECHANISM OF TOURIST DEVELOPMENT OF HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE IN THE SYSTEM OF TRAVEL INDUSTRY
Ключові слова:
tourism, historical and cultural heritage, cultural tourism, tourism market, tourist resources, social and cultural servicesАнотація
Introduction. The relevance of the article is connected with the insufficient study of the problems of theoretical and methodological foundations of the mechanism of market of tourist services functioning in the field of cultural tourism and visiting of historical and cultural heritage objects, insufficient analytical research trends in the field of cultural tourism in terms of economic science. Methods. The methods of logical generalization, combination, analysis and synthesis, grouping, system and comparative analysis, monographic method are used in the course of research. The methodological basis of the study was theoretical development of domestic and foreign scientists and and own author's research. Results. The article defines the economic essence of the definition of cultural tourism as a one of main segments of the market of tourist services. The the basic elements of the market mechanism of tourist development of historical and cultural heritage are determined. The article presents and analyzed the newest tendencies in the tourist market using objects of historical and cultural heritage as resource base. Discussion. The perspective directions for further research of this topic is the study of methodological foundations and principles, technologies and tools of economic development of historical and cultural heritage, the impact of these processes on national, regional and global tourism markets and related industries; minimizing the negative consequences of the commodification of historical and cultural heritage and commercialization of culture.Посилання
Ganski, U. (2018). The features of marketing of historical and cultural heritage locations and tourist destinations. International economic relations and prospects for national development: contemporary challenges and solutions. Daugavpils: Daugava Print.
Hanskyi, V.A. (2012). Globalizatsiya turisticheskogo biznesa i formirovanie mirovogo rynka turisticheskikh uslug [Globalization of tourist business and formation of world market of tourist services]. Sovremennaya ekonomika: analiz sostoyaniya i perspektivy razvitiya. Stavropol: Logos, 121-134.
Rizzo, I., & Mingosa, A. (2013). Handbook on the Economics of Cultural Heritage. Northampton: Edward Elgar Publishing Inc.
Ripkema, D. (2006). Ekonomika istoricheskogo naslediya [Economics of historical heritage]. Moscow: Building Media Group.
Rubinshteyn, A.Ya. (Ed.). (2016). Aktualnyie problemy
ekonomiki kulturnogo naslediya [Current problems of economy of cultural heritage]. Moscow: Gosudarstvennyi institut iskusstvoznaniya.
Hausner, J., Karwińska, A., & Purchla, J. (Eds.). (2013). Kultura a rozwój [Culture Warsaw: Narodowe Centrum Kultury.
Prybieha, L. (2015). Arkhitekturna spadshchyna Ukrainy: pamiatkookhoronnyi aspekt [Architectural heritage of Ukraine: the aspect of protection]. Kyiv: Instytut kulturolohiyi NAM Ukrayiny.
Martynenko, I.E. (2005). Pravovoy status, okhrana i vosstanovlenie istoriko-kulturnogo naslediya [Legal status, protection and restoration of historical and cultural heritage]. Grodno: GrSU.
Vaughan, D.R. (1984). The Cultural Heritage: an Approach to Analyzing Income and Employment Effects. Journal of Cultural Economics, 2, 1-36.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Економічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).